Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222964 times)

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
Re: G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #405 on: March 17, 2009, 06:18:18 PM »
Ville Lars's stjernemodel også gå til G9'eren?
Så man lader hver med at sætte pin1 til indputtet og outputtet på PCB'et.
Men hvor skal man trække 0v til stjernepunktet fra?

FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #406 on: March 18, 2009, 07:54:05 AM »
På G9 trækkes audio-gnd (ligesom næsten altid) fra ground på input-stikket. Det er ligemeget om du vælger L eller R, bare du nøjes med en..

Jakob E.

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
« Reply #407 on: March 18, 2009, 10:14:48 AM »
På G9 trækkes audio-gnd (ligesom næsten altid) fra ground på input-stikket. Det er ligemeget om du vælger L eller R, bare du nøjes med en..

Jakob E.
Så hvis jeg forstår det rigtigt så skal pin1 fra de to indput stik stadig forbindes til stjernepunktet og kun en ground fra pcb'et fx. fra indput L sættes på stjernepunktet?

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
« Reply #408 on: April 18, 2009, 10:54:28 AM »
Jeg er i tvivl om hvordan jeg lodder mine jackstik op på G9´eren? GND skal til skærm går jeg ud fra, men hvad med "from" og "to"?

Jeg har loddet jackstikket med rød og hvid ledning på to bageste og GND på venstre side forrest (set forfra).

Måske skal jeg tilføje at det er et Marshal chassis jack med 4 ben jeg har!?

Anker
Det er bedre at komme galt afsted - end slet ikke komme afsted!

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
« Reply #409 on: April 20, 2009, 04:33:16 PM »
Jeg bokser lidt med de samme problemer som Black beskriver på side 2 og 3 i denne tråd, og vil gerne høre om konklusionen på Black Dogs(og andre med lignende) problemer var, at det var omkring de tre modstande (R34, 35 og 36) der skal skiftes ud og ikke 783´eren? Eller måske er det både modstande og regulator der kan drille?

Jeg kan måle 313V og 178V på C14 og 15 MED rør i - og uden rør måler jeg 350V og 220V (hvilken jo heller ikke er helt nok??).

Har tjekket at det er 39V zenerdioder på D3, 4, og 5 (kan se at der står 39-et-eller-andet...) og at alt vender rigtigt.

Jeg har pillet effektmodstanden R34 ud og den måler 98,9/99,1k ohm.

Jeg bruger de to trafoer fra bestillingslisten på 12 og 15V

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #410 on: April 20, 2009, 07:17:16 PM »
Jeg er i tvivl om hvordan jeg lodder mine jackstik op på G9´eren? GND skal til skærm går jeg ud fra, men hvad med "from" og "to"?

Jeg har loddet jackstikket med rød og hvid ledning på to bageste og GND på venstre side forrest (set forfra).

Måske skal jeg tilføje at det er et Marshal chassis jack med 4 ben jeg har!?

Anker

Luny har skrevet om dette til mig tidligere i tråden. Prøv at søg på "From" med mit eller Luny's brugernavn  ;)

Offline person

• nanoposter
« Reply #411 on: April 20, 2009, 07:42:20 PM »
Er du sikker på at dit jack stik er et 6,3 Mono Switched jack Altså et jack stik der slutter/bryder
de punkter der hedder FROM  INST/ TO INST på printet.
Mvh Per

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
« Reply #412 on: April 20, 2009, 09:33:39 PM »
Nej jeg er ikke sikker på noget som helst angående det her elektronik-sjov, men ved at det er to stik jeg har købt hos Amp-parts http://www.amp-parts.dk/product.asp?product=117 da jeg købte rør også :D

Tror (håber) nu at den side af sagen er i orden.

Offline person

• nanoposter
« Reply #413 on: April 20, 2009, 09:42:23 PM »
Av. Det er desveare det forkerte stik.
Du skal bruge det nederste Cliff stik paa
hans website saa ring til lars og hør om
Du ikke kan få dem byttet.
Mvh Per

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
« Reply #414 on: April 20, 2009, 09:47:37 PM »
Er det derfor jeg har problemer med Volt???

Er det dette stik jeg skal købe http://www.amp-parts.dk/product.asp?product=268

Anker

Fandt lige et billede af det stik jeg har - det er vist ikke helt det samme som jeg linkede til (trods alt)

EDIT: fatter så heller ikke hvordan man indsætter billede!!!
« Last Edit: April 20, 2009, 10:01:28 PM by Anker Rose Skov »

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
« Reply #415 on: June 21, 2009, 03:06:40 PM »
Nå men jeg er så nået så langt at jeg har fået signal igennem maskinen, dog lavt - og så har jeg det jeg vil betegne som en masse sus/hvislen- og på kanal 2 er der stadig lidt brum, som er mig en gåde?

Jeg har lavet cuts mod oscillering og loddet skærmede ledninger direkte på main print (kan man egentlig sætte dem oven på printet på nogle printspyd?)

Jeg har ført alle XLR stik´s pin 1 til jord (da det tog 85 % af alt brum), men synes senere jeg har læst at det måske ikke er så godt for så kører jeg ikke balanceret mere. Er der noget om det? Er det så noget med at pin 1 og pin3 skal byttes på out?

Nå men det eneste jeg ikke har gjort endnu er, at forkorte de lidt for lange uskærmede ledninger fra control boards til main boards, men kan det være løsningen på mit susen/hvislen (hviiiissssssssssss, siger det sådan cirka) og mit brum i kanal 2?

Håber på nogle bud for ellers skal jeg have maskinen med på 14 dages ferie på Kreta for at få det lavet 8). Det skal bare virke...

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #416 on: June 21, 2009, 04:49:32 PM »
Har du selv lavet ledningerne (med stil på) som sidder mellem main board og control board? Tjek lige at du ikke har fået vendt det hele 180 grader. Det havde jeg nemlig og så "virkede" den vist præcis som du beskriver.

Ja, Cliff stikket du linker tll vil fungere fint.

Kun ni indlæg før dit seneste indlæg (og kun to indlæg før dit første) ;) har Jakob skrevet følgende som er svaret på hele miseren om grounding og hvad der skal til stel hvor:

Jakob E.

Kabellængder er ikke noget at fokusere på lige nu hvor der slet ikke er hul gennem maskinen.

Er der heller ikke hul når du sætter et jackkabel og spiller noget guitar eller noget gennem Instrument indgangen?
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
« Reply #417 on: June 21, 2009, 09:00:53 PM »
Jeg havde vendt ledningerne forkert på jackbøsningen. Det gjorde at der ikke kom ret meget lyd videre i systemet.

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
« Reply #418 on: June 21, 2009, 09:12:21 PM »
Jo altså, hvor skal jeg nu begynde...

Jeg har fået hul igennem med en bas, men den er ret svag i signalet - nu med sus og lidt brum...og ja jeg har selv lavet ledningerne mellem contorl og mainboard. Vil mene at de er vendt 100% rigtigt, men vil for en sikkerhedsskyld prøve at vende dem 180 for at se om det gør en forskel.

Hele misæren omkring hvad der skal groundes og på hilken måde er der flere der snakker om, og jeg nåede i min gennemgang nr. 5 af tråden kun til side 24, hvor jeg ind til da, havde fundet et andet billede med forbindelsen mellem XLR-stikkene (noget med et billede af XLR-stikkene og en grøn farve mellem dem). Det tog jeg for gode varer og prøvede af. Det gav mindre brum, men er måske skyld i at signalet er lavt?

Så selv om det virker ganske logisk, forstår jeg måske bare ikke nedenstående citat fordi jeg blander en masser poster sammen ???...men hvis det passer med billedet øverst på side 28 kan jeg jo bruge det som udgangspunkt... Så er det 3. model jeg afprøver.
På G9 trækkes audio-gnd (ligesom næsten altid) fra ground på input-stikket.

Jeg jo begyndte med udsagnet fra Jacobs hjemmeside om
- Connect 0V/Gnd to chassis at one - and only one - point: At the input XLR's.

og da det ikke virkede (eller jeg også lavede det forkert), så prøvede jeg noget andet.

Mine indkøbte jack-stik skulle være gode nok (har jeg fået bekræftet fra to andre).

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #419 on: July 30, 2009, 10:46:02 PM »
Så blev min G9 færdig.

der er flere forskellige ting.

1) der var rigtig meget brum på - det hjalp væsentligt at smide begge input (ben 1) til Ground samt at smide begge outout (ben 1) til ground også. jeg ved det ikke er den rigtige måde, men det virker. Der er stadigvæk brum når jeg skruer op kl 14-15 stykker, men det lyder mere som noget brum fra trafoer, så jeg forsøger med en afskærmning

2) begge gain -switche gainer kun på de første 5 trin. på de sidste 6 er gain det samme som på trin 5.

Jeg har tjekket genemgang med multimeter og de vender rigigt. det er også det samme på begge kanaler hvilket jo er lidt underligt.

jeg sender et 1kHz sinus 0dB (0,775v) ind og måler på oscillokop

jeg har også noget underligt noget med min line/mic/+48 selektor. når jeg sætter et jack stik ind og rører ved tip så kan det hørers selv om selektoren står på mic eller +48. er det normalt? jeg kan se på diagrammet at det måske skal være sådan, men spørger lige for en sikkerheds skyld her ;)

måske er der nogle der har nogle gode ideer.

mvh Anders

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)