Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222960 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #420 on: July 31, 2009, 02:13:02 AM »
Brummen...hmmm...måske er det alligevel en stelsløjfe et sted. Du mål lige checke at grounding er som den skal være. Var der stadig brum med kun inputtene groundet? Faren ved at grounde outputtene også er netop at man kan skabe en stelsløjfe, men hvis brummet opstår på outputtet så vil det ikke være så højt som hvis det er forstærket gennem maskinen. Derfor blev du måske fristet til at lade det være...(?)

Mon ikke signalet bare overstyrer vildere og vildere når du når over gain trin 5? Hvor meget gain har man lige brug for med et input på 0 dB? Det er jo en preamp som egentlig bare skalkunne spytte netop 0 dB ud for at klare opgaven... ;)
Prøv med et lavere input og se om ikke det så ser mere rigtigt ud.

Så snart der sidder et jackkabel i Instrument inputtet så afbryder du mic inputtet så den er god nok at du kan støje ved at pille ved stikket. Men du får ikke SAMTIDIG noget ind på mic inputtet, vel? (For så er det ikke et switching jack du har brugt...eller du har monteret det forkert.)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #421 on: July 31, 2009, 09:19:30 AM »
hmm.. ok torben, jeg tjekker lige det der stel igen.  der er også noget som tyder på at der er lidt forskel på de to kanaler, jeg har selv lavet molex-stik og har min mistanke på der. jeg vil lige tjekke igen. er der nogle steder jeg kan måle gennemgang - både hvor der skal være gennemgang og hvor der ikke skal være gennemgang.?

jeg har kølet 78s12 ved at monterer den direkte på bagsiden af kabinettet (med et monteringseæt  ;) ) og mine spændinger ser fine ud 11,7 v - 246 v og 48 v

jeg har ikke prøvet med et lavere indput. jeg har dog prøvet med en dynamisk mikrofon (E604 sennheiser) og jeg syntes det var det samme.

Jeg har jo aldrig hørt en G9 så jeg ved jo ikke hvordan den skal lyde, men skulle jo bare mene at selv om man ikke fik mere input, så burde signalen jo overstyre og der skete absolut intet på de sidste 6 trin - men sinus'en så fin ud (det kan man da glæde sig over)

jeg leder videre...

/ Anders

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #422 on: July 31, 2009, 10:25:29 AM »
...men skulle jo bare mene at selv om man ikke fik mere input, så burde signalen jo overstyre og der skete absolut intet på de sidste 6 trin...
Ok, jeg misforstod dig lidt så. Jeg troede kun du havde målt på outputtet og ikke lyttet.

Jeg skal lige ha' kigget på diagrammet senere. Så kan jeg måske hjælpe lidt mere hvis ikke nogen er hurtigere... :)
Torben

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
« Reply #423 on: August 03, 2009, 08:10:56 AM »

Skal jeg fjerne ledningerne fra kontrolprint til main pcb, når jeg har loddet jack-stikkene direkte til main print? Har lidt brum og tænker at det måske kan være det, men jeg har cuttet baner osv., så jeg ved ikke rigtig. Kan de (ekstra) ledninger give brum?

@Anders

1) der var rigtig meget brum på - det hjalp væsentligt at smide begge input (ben 1) til Ground samt at smide begge outout (ben 1) til ground også. jeg ved det ikke er den rigtige måde, men det virker.

Der har jeg også været, og det virkede for mig indtil jeg loddede mine jack-stik om, og førte dem direkte ned på main pcb. Så fik jeg godt nok noget brum på, så nu er jeg tilbage ved
- Connect 0V/Gnd to chassis at one - and only one - point: At the input XLR's.

Godt nok stadig med brum, men dog mindre. Fortæl endelig hvad du ender op med da jeg stadig roder rundt med brum.

Anker
Det er bedre at komme galt afsted - end slet ikke komme afsted!

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #424 on: August 03, 2009, 09:18:24 AM »
Så virker den !!! :D jeg er super glad :)

Jeg skrev i det internationale forum og der var en fyr der kunne sige ret præcist hvad han troede der var galt. det viste sig at jeg havede sat en 1M modstand i istedet for 1k  :-[ og så på begge controlboards dobbelt  pinligt :-[

det viste sig også at jeg ikke havde været omhyggelig nok med isolering af regulatoren så der var stel forbindelse der også. alt er nu fikset og jeg har en dejlig maskine. der er stadig noget brum på når man skruer helt op, men jeg tilskriver de to ringkerner det. jeg vil prøve at bygge en aluminiums væg mellem dem og resten.
jeg er sygemeldt lige pt så jeg kan ikke nørde i mange timer i streg og der er også dømt nul alkohol, så jeg fejrede det med et stort glas vand i går :)

han skrev i øvrigt noget interessant ham fyren på det internationale, nemlig at de sympotmer jeg havde også kunne skyldes et spændingsfald på anden halvdel af inputrøret. så hvis man mistede B+ der, så kunne det være lignende symptomer - rart at vide.

Nu vil jeg rydde op i værkstedet og så starte på næste projekt en Neumann W492 EQ. det var lidt bøvlet at finde de potmetere der skulle til, men jeg fandt dem og nu kører orderen vist :)

tak for hjælpen alle sammen.

/Anders

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #425 on: August 03, 2009, 09:46:49 AM »
NICE!! Godt gået!! Ja, det er desværre over min forstand at kunne spotte ting sådan.

Og så ER det altså et hændeligt uheld at man får monteret forkerte modstande. Jeg har været ude for en lignende ting da jeg ikke lige havde set at der stod MΩ og ikke kΩ og så ryger man sq lige en faktor 1000 ved siden af.

Men det er derfor at "forkerte eller forkert monterede komponenter" er øverst på listen over ting man skal tripletjekke for når tingene ikke spiller med det samme.

Men tillykke med dyret!!! ;D
Torben

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #426 on: August 04, 2009, 08:41:25 AM »
Til lykke med projektet.... ;) ;) ;) ;) ;)
Jeg havde gjort præcis det samme med min G9'er. Det var bare en 680ohm modstand der var blevet til 680Kohm. Jeg har også en lille form for brum på min når man skruer helt op og jeg har prøvet meget for at få det til at forsvinde. Nu er jeg gået med til det er ringkernerne der støjer lidt. Skriv endelig hvis du får løst det.

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #427 on: August 04, 2009, 10:44:51 AM »
har I prøvet at dreje ringkernerne og lytte efter det punkt hvor de støjer mindst?

Jakob E.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #428 on: August 04, 2009, 11:36:32 AM »
Jeg tror vi har snakket om det her før men jeg kan ikke finde det...

Jakob, du har før nævnt dét med at dreje trafoen for mindst mulig støj. Jeg har ikke noget brum på signalet fra min G9, men til gengæld knurrer den lidt akustisk i kassen. Er det et kvalitetsspørgsmål og vil jeg med fordel kunne bytte trafoerne ud med nogle bedre?
Torben

Offline bluesfendermanblues

• nanoposter
« Reply #429 on: August 04, 2009, 12:59:13 PM »
Jeg har brugt en meget fin indstøbt ringkernetrafo (fra Farnell) i en DIY forstærker, der trækker mine monitors.

Den har hulens dyr, ca. 1000 kr, og den laver alligevel akustisk brum i kabinettet, trods det at den er født med skumgummi på undersiden.
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #430 on: August 04, 2009, 01:51:16 PM »
AUCH!!??!! :o
Torben

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #431 on: August 04, 2009, 05:52:18 PM »
har I prøvet at dreje ringkernerne og lytte efter det punkt hvor de støjer mindst?

Jakob E.
Det havde jeg held med på min GSSL men jeg kunne ikke rigtig få tricket til at fungere på min G9. Tror måske det er nogle billige trafoer jeg har brugt. Overvejede også lidt at smide dem i en ekstern kasse...

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #432 on: August 06, 2009, 12:27:27 PM »
Når der lige bliver lidt tid så prøver jeg lige dreje tricket :)

/Anders

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
« Reply #433 on: August 21, 2009, 09:12:25 AM »
1.) Nu har jeg endelig fået mine line in´s til at virke - (loddet direkte på main pcb), men mine gain og output reagerer overhovedet ikke på dem. Som om de går uden om? Jeg har en god dejlig lyd igennem, men kan ikke justere???

Jeg har loddet dem på main pcb efter den vejledning man kan finde her på tråden. Er dog lidt i tvivl om et Luny citat fra side 14 hvor der står:
EDIT: Stel skal så monteres på det ben som stadig har forbindelse til Sleeve når hanstikket er i. Hvis der også afbrydes dernede, selvfølgelig.

Kan det være min skærm på line der er forkert og som måske giver de problemer jeg beskriver i 2.)?

2.)Desuden kan jeg ikke få G9´eren til at være brumfri når jeg kører balanceret ud (hverken når jeg kører bas og vokal igennem). Hvis jeg derimod kører ubalanceret ud og har forbundet alle XLR (ind som ud) fra pin 1 til stjernepunkt, så er der helt stille (på nær en meget svag brum som jeg også har forstået at andre lever med?).

Jeg kører ud af G9 til et Fireface 400.

Nogen der har bud på hvad jeg skal gøre?

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
« Reply #434 on: August 22, 2009, 01:29:53 PM »
Del 2 - 12 timer senere - Okay ny situation…

Jeg har nu brugt et netstik med jord til min pc (også), og det har fjernet brum, når jeg kører balanceret ud, så nu virker den med balanceret signal. Nu er der kun en meget dyb trafo-brum tilbage.

Dog skal det nævnes at jeg KUN har forbundet jord fra netstik og IN XLR 1 pin 1 til stjernepunkt. Altså ikke forbundet begge XLR in som Jacob skriver?! Hvis jeg gør det forsvinder signalet fra mikrofonen (når jeg kører den igennem indgang 2) Kan det passe?

Jeg har også fundet ud af at jeg hverken kan bruge Gain el output på både mikrofon (+48v phantom) og bas, så noget tyder på at der slet ikke er kontakt til kontrol pcb på fronten. Det eneste jeg kan høre der virker på fronten er, når jeg skifter fase-switchen.

Der er ingen forskel på når jeg bruger low-cuttet, så den virker heller ikke.

EDIT: det eneste jeg kan høre forskel på er hvis jeg skruer helt NED for gain, så kommer der mere brum??? Mener jeg har læst noget om det et sted.

Nogle forslag?

« Last Edit: August 22, 2009, 01:35:42 PM by Anker Rose Skov »