Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222965 times)

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
Re: G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #435 on: August 24, 2009, 09:16:50 PM »
Nå men da jeg åbenbart har tråden for mig selv, så kan jeg også lige så godt begynde at svare på mine egne spørgsmål. Nu har jeg nemlig en fed G9´er som virker (98% da jeg stadig har lidt dyb brum, som jeg bilder mig ind jeg godt kan leve med):

Dog skal det nævnes at jeg KUN har forbundet jord fra netstik og IN XLR 1 pin 1 til stjernepunkt. Altså ikke forbundet begge XLR in som Jacob skriver?! Hvis jeg gør det forsvinder signalet fra mikrofonen (når jeg kører den igennem indgang 2) Kan det passe?

Det med at du ikke har forbundet XLR 2 inn til stjernepunkt skal du ikke tage så tungt. Der var forbindelse alligevel. Du testede med et multimeter og den sagde "forbindelse". Det med at signalet forsvandt var fordi du var for træt da du arbejde med projektet, og du kom garanteret til at tilslutte et jack-stik da du testede mikrofonen. Jack afbryder som sagt XLR-indgangene bagpå maskinen.

Jeg har også fundet ud af at jeg hverken kan bruge Gain el output på både mikrofon (+48v phantom) og bas, så noget tyder på at der slet ikke er kontakt til kontrol pcb på fronten. Det eneste jeg kan høre der virker på fronten er, når jeg skifter fase-switchen.

Der er ingen forskel på når jeg bruger low-cuttet, så den virker heller ikke.

EDIT: det eneste jeg kan høre forskel på er hvis jeg skruer helt NED for gain, så kommer der mere brum??? Mener jeg har læst noget om det et sted.

Det skyldes at du havde fjernet alle ledningerne fra jackstikket mellem kontrolboard og main board da du lodede jackstikkene direkte på mail pcb. Du skal ikke fjerne den der hedder 0 da den styrer de knapper på fronten du skrev ikke virkede. Så husk når du lodder jack direkte på main pcb kun at fjerne To og From mellem kontrol og main pcb.

Hvem sagde personlighedsspaltning :-X :o
Det er bedre at komme galt afsted - end slet ikke komme afsted!

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #436 on: August 25, 2009, 06:33:06 AM »
:-)

!!

Jakob E.

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #437 on: September 21, 2009, 12:13:10 PM »
Så virker den !!! :D jeg er super glad :)

Jeg skrev i det internationale forum og der var en fyr der kunne sige ret præcist hvad han troede der var galt. det viste sig at jeg havede sat en 1M modstand i istedet for 1k  :-[ og så på begge controlboards dobbelt  pinligt :-[

det viste sig også at jeg ikke havde været omhyggelig nok med isolering af regulatoren så der var stel forbindelse der også. alt er nu fikset og jeg har en dejlig maskine. der er stadig noget brum på når man skruer helt op, men jeg tilskriver de to ringkerner det. jeg vil prøve at bygge en aluminiums væg mellem dem og resten.
jeg er sygemeldt lige pt så jeg kan ikke nørde i mange timer i streg og der er også dømt nul alkohol, så jeg fejrede det med et stort glas vand i går :)

han skrev i øvrigt noget interessant ham fyren på det internationale, nemlig at de sympotmer jeg havde også kunne skyldes et spændingsfald på anden halvdel af inputrøret. så hvis man mistede B+ der, så kunne det være lignende symptomer - rart at vide.

Nu vil jeg rydde op i værkstedet og så starte på næste projekt en Neumann W492 EQ. det var lidt bøvlet at finde de potmetere der skulle til, men jeg fandt dem og nu kører orderen vist :)

tak for hjælpen alle sammen.

/Anders

Nu fik jeg tid til at tjekke de G9'ere igen  ;D

Den modstand du havde lavede forkert, var det R11 på kontrolprintet?

Jeg mangler også gain, og det gælder især for dynamiske mikrofoner og ved line in, men det går fint med condensator mikrofoner.

Så har jeg også lidt problemer med den ene indgang, hvor den lyder meget død i forhold til de 3 andre. Jeg har tjekket det hele igennem, men det ser ens ud. Jeg overvejer at bytte rørene lidt rundt, for at finde ud af om der er en fejl i et rør. Er der nogen der har haft problemer med rørene fra indkøbslisten? Jeg overvejer at eksperimenteret lidt med forskellige typer ECC82 rør. Jeg har været overrasket over de mirakler, sm Telefunken ecc83 rør har gjort på et par guitar forstærkere. Måske er der lidt at hente her.. ??

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #438 on: September 22, 2009, 08:35:21 AM »
Er der nogen der har prøvet, at G9'eren har talkbox effekt, når den ikke bruges som DI? DI virker den perfekt..

Eller har en ide til hvad det kan være? Jeg har søgt og søgt, og kan ikke finde nogle fejl på printet. Alt er ens med den anden G9'er, som virker perfekt nu..  ???

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #439 on: September 22, 2009, 11:25:48 AM »

Den modstand du havde lavede forkert, var det R11 på kontrolprintet?

Jep :) - det var den.

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #440 on: September 22, 2009, 05:10:05 PM »
Er der nogen der har prøvet, at G9'eren har talkbox effekt, når den ikke bruges som DI?
Hvad vil det sige??
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #441 on: September 22, 2009, 06:04:45 PM »
Er der nogen der har prøvet, at G9'eren har talkbox effekt, når den ikke bruges som DI?
Hvad vil det sige??

At den ene kanal på G9'eren har meget svag gain og lyden er meget fjern. Der er hul igennem, men svagt på line, mic og phanthom indgangen. Den lyder fint, hvis jeg smider en bas på via jack indgangen på fronten (DI).. Den anden indgang i samme G9 er fin og lyder kanon.

Jeg skal ha målt det hele igennem igen, da jeg kan ha overset en forkert kabling. Noget der bliver fasevendt evt..

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #442 on: October 01, 2009, 08:49:46 PM »
Har du set den lille modifikation med at skære et par baner og lodde jackstikkene på på undersiden af printet?

Er der en der ligger inde med en guide til dette indgreb? Eller har et link til en tråd der forklare det i detaljer?

Eller skal det laves som dette??

EDIT: NU MED DET RIGTIGE BILLEDE  ;)

EDIT: NU MED DET RIGTIGE BILLEDE  ;)
« Last Edit: October 02, 2009, 09:36:06 PM by dwoor »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #443 on: October 02, 2009, 12:33:01 AM »
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline dwoor

• nanoposter

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #445 on: October 31, 2009, 06:13:06 PM »
Min G9 Støjer... PIS !!!

Når jeg lægger stel på både ind og ud på alle fire stik (XLR) (altså forbinder ben 1 til mit stelpunkt) så forsvinder det... Hvorfor??

Der er andre der har haft det problem - men jeg kan ikke helt gennemskue hvad løsningen er.

Problemet må vel være en "brumsløjfe" men hvordan finder jeg den?

Jeg håber nogle sidder med en god idé.

Hvis ikke det lykkes - hvad er det så lige der sker ved at lægge stelle på alle ind og udgange??

Mvh Anders

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #446 on: October 31, 2009, 06:42:49 PM »
AndersB: Har du prøvet det indgreb, som jeg har beskrevet nogle poster oppe? Det gjorde mine G9'er tavse som graven..

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #447 on: October 31, 2009, 07:03:30 PM »
@dwoor: Nej det har jeg ikke for det var også galt når jeg slog den over på Mic indgangen. Men det har måske ikke nogen betydning. Måske jeg skulle prøve. Er der noget problem i at lægge stel på alle pin 1 på mine xlr-stik?

/Anders

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #448 on: October 31, 2009, 07:38:19 PM »
AndersB: Det havde stor effekt på alle indstillinger på mine. Det skulle fjerne en brumsløjfe, men de teoretisk detaljer skal jeg ikke gøre mig klog på. Det virkede fint på mine og er rimelig simpelt at lave..

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #449 on: October 31, 2009, 07:53:55 PM »
Mon ikke det skal have et skud så... jeg tager på job så det bliver i morgen.

/Anders