Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222966 times)

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #465 on: January 05, 2012, 11:16:10 AM »
Hvis du kigger på det nyeste print-layout - http://www.gyraf.dk/gy_pd/g9/g9_pcbs.pdf - står der også rev#1 på det, så jeg tror ikke at du har noget problem.

Men at du ikke har fået frontpanel-kontrol-printet med, dét er et større problem. Man kan godt mure komponenterne på pots og switche direkte, men det kræver at man virkelig ved hvad man gør.

Har sælgeren ikke resten af printet?

Evt spørg Gustav om han måske har et extra kontrol-print?

Jakob E.

Offline the19thbear

• picoposter
« Reply #466 on: January 06, 2012, 03:11:50 PM »
TAK for svar:)
Jeg bestilte faktisk et print sæt (med det hele) fra Gustav før jul, men kunne lige pludselig købe det her billigt, af en anden, og da jeg ikke havde modtage printet fra gustav endnu,via post, og rigtig gerne ville i gang, tænkte jeg bare at købe det andet print, så jeg kunne komme i gang tidligere, og så sælge printet fra gustav til en anden. (knudret formuleret??)

-Jeg har så mailet Gustav men ikke hørt fra ham - bestilte mit print den 20 dec, men ikke noget med posten endnu...
Kan være jeg så bare skal begynde at lodde ting på det main print jeg har nu, og så håbe på der dukker noget op en dag..

tak igen :)

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #467 on: January 15, 2012, 11:33:33 AM »
Jeg har bygget min GSSL og den virker helt perfekt (takket være dette fantastiske forum), den er jeg rigtig glad for - nu er det så blevet tid til at jeg bygger en G9'er til vores nyindkøbte AKG C-12 vr'er.

- Men kan ikke helt gennemskue hvor G9 printet bliver solgt, nogen der kan hjælpe?

Og hvad koster det sådan ca. i stumper at bygge sådan en sjover, hvis alt går smooth?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #468 on: January 16, 2012, 12:40:16 AM »
printet kan du bestille hos Gustav. Du kan evt se hans opslag på whitemarket på det internationale. Prisen er sværere men omkring 4 tusind vil jeg tro.

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #469 on: February 12, 2012, 10:28:23 PM »
Godaften ..

Så er jeg ved at være færdig med G9'eren, men stødte lige ind i noget forvirrende på side 24 i denne tråd. Der skriver luny og en anden frem og tilbage omkring forbindelserne der går mellem kontrolpanelerne og hovedprintet - iflg. printet sidder forbindelserne ikke symmetrisk på begge print ( trafo+, trafo- er byttet rundt med med out+, out-) men sådan som jeg forstår det luny skriver, så skal man se bort fra det der står på selve printet og lodde det symmetrisk?? Er det korrekt?

Offline Jakobz

• picoposter
« Reply #470 on: February 13, 2012, 12:49:13 PM »
Jeg blev  for nylig færdig med en g9 hvor jeg loddede dem i symmetrisk, den spiller fint så det tror jeg er the way to go.
Gssl, G1176, Pultec, Neve 1073, G7, G9.
www.moerkvaerk.dk

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #471 on: February 14, 2012, 10:10:49 AM »
Tak for svar .. Jeg lodder dem symmetrisk 

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #472 on: February 19, 2012, 08:52:28 PM »
Aloha ..

Jeg er lidt forvirret hvad angår kabling af G9'erens XLR ind/ud .. På den internationale fandt jeg denne tegning, af en gut som spørger om dette ikke er den korrekte måde at gøre det på. Men det lader ikke til det er helt korrekt. (Sådan troede jeg også det skulle gøres) jeg kan ikke helt forstå hvad problemet er når jeg læser kommentarer derinde  ??? Nogen der kan fortælle mig hvordan det gøres korrekt, hvis det her ikke er rigtigt.? 

« Last Edit: February 19, 2012, 08:55:31 PM by Eskobar »

Offline Jakobz

• picoposter
« Reply #473 on: February 20, 2012, 01:07:59 PM »
Synes input ser forkert ud. Ifølge gyraf.dk er den øverste(markeret med stjerne) negativ(xlr3) den i midten er positiv(xlr2) og den nederste er jord(xlr1) outputtet synes jeg ser rigtigt ud. Men jeg bøvler tit selv rundt i det så jeg kan være galt på den :)
Gssl, G1176, Pultec, Neve 1073, G7, G9.
www.moerkvaerk.dk

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #474 on: February 20, 2012, 01:39:24 PM »
Tak for svar Jakobz..

Det var faktisk mere det med det med forbindelsen til chassis jeg var i tvivl om .. er det rigtigt forbundet? altså 0v/ground på input1 forbundet til 0v på print og derefter ført videre til stjernepunktet. (den grønne ledning) (se bort fra hvor den er loddet på, har tænk mig at forbinde den som i min GSSL) det er kun det med jordingen jeg er i tvivl om.

jakob skriver sådan her - Connect 0V/Gnd to chassis at one - and only one - point: At the input XLR's.  - men skal netop dén stadig forbindes til printet eller kun til stjernepunktet?  (så utroligt svært at forklare når man er syg og har feber)

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #475 on: February 20, 2012, 03:47:44 PM »
0V/Chassis/Jord forbindes til XLR_input_L_pin1 - og forbindes herfra til de tre andre XLR_Pin1's.

Med andre ord, kun input L fra printet til XLR-stik overfører 0V - de tre andre in/out linjer skal ikke have 0 med op til XLR

Og check lige hvad der er +(pin2) og -(pin3) på printet - det fremgår af printet og pdf-filen. Tegningen ser ikke rigtig ud.

Jakob E.

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #476 on: February 21, 2012, 11:48:16 AM »
Tak for svaret Jakob, nu har jeg forstået det.

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #477 on: February 27, 2012, 09:48:41 AM »
Så fik jeg mine Lundahl hjem og loddet i min G9. Jeg testede den i går og den lyder helt vildt godt, så det er bare dejligt - men den har desværre et enkelt lille problem.

Intrumentjackene på fronten er ret lave i lyden, jeg smæd en bas på i går og der skulle næsten skrues helt op før der kom nogenlunde hul igennem, desuden har jeg en jævn og gennetrængene brum på kanal 2 (højre jack input, tættest på trafoerne, og det er selvom jeg har lavet tricket med at cutte printbaner og gøre skærmet kabel direkte på printet)

Nogen der ved hvad det lave signal på intrumentjack kan skyldes?

Desuden troede jeg faktisk at det var muligt at overstyre røret-trinnet når man kører mikrofon ind på XLR, for at få distortion? Men det kan jeg ikke, kan godt høre at den farver når jeg skruer "gain" op på max, men kan ikke give den nok gas til at den begynder at overstyre. Er det en fejl?
« Last Edit: February 27, 2012, 03:59:37 PM by Eskobar »

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #478 on: February 28, 2012, 09:23:34 AM »
Så fik jeg fejlsøgt lidt i går og fandt frem til at jeg har lavet en lille fejl :) Have loddet ledingerne på jack i fronten forkert op. Der kom i hvertfald mere juice på da jeg vente om på "from" og "to".

Nu er alt ok men har et spørgsmål mere:

1. Når jeg smider en el-guitar på fronten kommer der en 50-100 hz. brummen, når jeg skruer ned for guitaren (på guitaren) holder det op, når jeg skruer på tone knapperne på guitaren kan jeg også få det til at gå væk. Er det menningen? Er det fordi pick-up på gutaren opfanger noget støj?
Desuden har jeg prøvet at smide en sm57 til (i fronten) med et kabel der går fra XLR til jack og der var der heller intet støj. Hvorfor kommer der så meget støj med bas og guitar?

P.s. - jeg spiller ikke selv guitar eller bas, og aner derfor intet om hvordan de normalt opfører sig, men ved dog at det ikke lyder sådan når guitaren er tilkoblet andre kilder.

« Last Edit: February 28, 2012, 09:26:24 AM by Eskobar »

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #479 on: February 28, 2012, 11:40:42 AM »
guitarer støjer nu engang. guitarister ka' allehånde triks til at dæmpe dette.

jakob e.