Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222951 times)

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #495 on: February 14, 2014, 09:23:48 AM »
Hej Christian

Har du prøvet at bytte rør mellem kanaler, for at udelukke et defekt rør?

Ellers kig på spændingen over C25/C125 - of evt. på anode-spændingerne på rørene (pas på fingrene!) for at sammenligne

I øvrigt er der masser af hjælp/forslag i den internationale G9-hjælpe-tråd - http://groupdiy.com/index.php?topic=17980.0

Jakob E.

Offline chrisma

• picoposter
« Reply #496 on: February 16, 2014, 03:18:03 PM »
Hej Jakob
Jeg har faktisk ikke forsøgt at bytte rør. Rørene er nye og jeg får gløder i dem alle når jeg tænder maskinen, så har egentlig ikke tænkt tanken. Men det er selvfølgelig et forsøg værd!
Jeg har målt ens spændinger over C25 og C125. Jeg vil lige få målt på rørene i aften.
Ja, jeg er skam også gået i krig med den internationale, men har stadig et godt stykke vej tilbage - det er sgu blevet en lang tråd :)
Christian 

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #497 on: March 19, 2014, 10:26:58 PM »
Et lille spørgsmål. Synes ikke at min G9'er har helt gain nok. Jeg skal næste fyre helt op for begge gain trin for at få tilfredsstillende smæk på vores AKG C12vr. Er der en måde hvor på jeg kan få lidt mere juice på?

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #498 on: March 20, 2014, 09:28:05 AM »
Hej Erkan,

Den lange G9 hjælpe-tråd på det internationale: http://groupdiy.com/index.php?topic=17980.0

G9 har ca. 55dB gain ved max. - det skulle være nok til C12VR, medmindre det er meget svage lydkilder, på stor afstand, eller din D/A-konverter er sat til at forvente et meget højt input (prøv evt. at indstille dette først)

Venlig hilsen,

Jakob Erland
Gyraf Audio

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #499 on: March 21, 2014, 08:44:07 AM »
Tak for svar Jakob, både her og på maskinen.

Problemet blev løst ved at jeg kiggede i manualen til C12vr. Det viste sig at der er en switch inde i mikrofonen som øger signalet med +10dB gain. Da jeg flippede den kom der smæk på dyret og alt er godt nu.

Jeg mistænkte selvfølgelig preampen for at lave ballade i første omgang -  fordi det er noget jeg selv har bygget.  8)

Offline chrisma

• picoposter
« Reply #500 on: March 25, 2014, 12:05:56 PM »
Hej igen.
Der gik lidt inden jeg fik set på maskineriet igen. Spændingerne var som de skulle være. Det viste sig imidlertid at jeg havde et defekt potmeter, som nu er skiftet, og maskinen virker og lyder dejligt!
Jeg står dog tilbage med et lille (omend irriterende) problem; Mine ringkerne transformatorer brummer altså lige lovligt meget. Det er akustisk brum i kassen og altså intet på signalet. Men det er nok til at forstyrre på fx en optagelse af akustisk guitar eller lignende. Er der nogen der har et godt trick til at få dem til at tie stille? Eller er der alternativt nogen der sidder med en anbefaling af et andet og mere stille fabrikat? Jeg har brugt dem her: http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=567.080212.
På forhånd tak!
Christian

Offline chrisma

• picoposter
« Reply #501 on: March 25, 2014, 12:21:14 PM »
Hej igen.
Der gik lidt inden jeg fik set på maskineriet igen. Spændingerne var som de skulle være. Det viste sig imidlertid at jeg havde et defekt potmeter, som nu er skiftet, og maskinen virker og lyder dejligt!
Jeg står dog tilbage med et lille (omend irriterende) problem; Mine ringkerne transformatorer brummer altså lige lovligt meget. Det er akustisk brum i kassen og altså intet på signalet. Men det er nok til at forstyrre på fx en optagelse af akustisk guitar eller lignende. Er der nogen der har et godt trick til at få dem til at tie stille? Eller er der alternativt nogen der sidder med en anbefaling af et andet og mere stille fabrikat? Jeg har brugt dem her: http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=567.080212.
På forhånd tak!
Christian
De er i øvrigt af fabrikatet Talema, hvilket ikke fremgår af ovenstående link.

Offline Backlash

• picoposter
« Reply #502 on: March 30, 2014, 09:14:29 PM »
Så fik jeg færdiggjort en G9'er.. eller næsten færdig. Der er godtnok hul igennem men den har flere mindre medfødte sygdomme:

1) Højre kanal har, med ens indstillingerne på begge kanaler, halvt så meget output som den venstre.
2) Sender jeg pink støj igennem kommer stort set intet af det helt lavfrekvente igennem. Outputtet stiger fra ca. 600Hz herefter proportionalt med frekvensen.
3) Low Cut har ingen effekt på begge kanaler.

Jeg har tjekket og tjekket forbindelserne mellem hoved- og kontrolprint og kan ikke finden nogle fejl??
Men noget må jeg jo ha' gjort galt... nogen der har et godt forslag til hvor jeg skal skal lede?  ???

/Peter

Offline chrisma

• picoposter
« Reply #503 on: March 31, 2014, 06:27:24 PM »
Hej. Lige et long shot; har du skærmede kabler på outputtet? Jeg oplevede nemlig noget af det samme til at begynde med, da jeg bare havde trukket de kabler, der sidder på molexstikkene.

Offline Backlash

• picoposter
« Reply #504 on: March 31, 2014, 07:30:52 PM »
Yes, det har jeg. Hvad var løsningen? Fortæl fortæl...  ::)

Offline chrisma

• picoposter
« Reply #505 on: March 31, 2014, 10:59:42 PM »
Jamen løsningen var jo så at bruge skærmede kabler i stedet for de molex kabler  :) Hvad med kabler til jack? Har du lavet den mod, som er beskrevet tidligere i tråden her?

Offline Backlash

• picoposter
« Reply #506 on: March 31, 2014, 11:25:00 PM »
Ah ok, jeg har skærmet kabler til og fra alle eksterne stik.
Mht. at lodde jack-kablet direkte på printet mv. så var jeg af den opfattelse at det var en løsning, der primært skulle fjerne brum... Min G9'er er meget støjsvag og uden brum af nogen art.. Men mangler desværre også ordentligt signal under ca. 1K Hz.... Og den ene kanal er halvt så kraftig som den anden?
Tror jeg prøver at bytte rundt på kontrolprintene i morgen for at se om problemet med den "svage" kanal følger med?!

Offline chrisma

• picoposter
« Reply #507 on: April 01, 2014, 01:28:15 AM »
Ok. Hvis problemet ikke følger med (altså skifter kontrolprint), tror jeg at jeg ville lodde jack kablet på printet og skære baner. Det tager ikke mange øjeblikke, og synes jeg har set det løse mange problemer i denne og den internationale tråd.
Må jeg i øvrigt være så fræk at spørge om du har knurren fra dine ringkerner (se min post lidt længere oppe)? Hvis ikke, vil du så ikke poste et link til dem du har brugt? På forhånd tak.

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #508 on: April 01, 2014, 04:55:53 PM »
...tror jeg at jeg ville lodde jack kablet på printet og skære baner. Det tager ikke mange øjeblikke, og synes jeg har set det løse mange problemer ...

+1 til dét

Offline Backlash

• picoposter
« Reply #509 on: April 03, 2014, 02:21:53 PM »
Okay, printbaner er skåret over og jack-stikkene er loddet direkte på hvordprintet. Den eneste effekt det har haft (så vidt jeg kan se) er at der er forsvundet nogle harmoniske peaks i det højfrekvente område... men det er jo også godt :-)

Men problemerne med niveauforskellen og meget lavt signal i det lavfrekvente områder er der stadig...

Jeg flyttede rundt på kontrolprintene og niveauforskellen flyttede med! Efter at have eksperimenteret med niveauerne ser det ud til at input switchen på den ene kanal ikke skifter mellem LINE, MIC og 48V, men kun mellem MIC, 48V og 48V... så mon ikke der er noget med at omskifteren vender forkert eller noget....

Mht. det andet problem med den manglende bund, så kan jeg se på min spektrumanalyzer at LOW CUT omskifteren absolut ingen effekt har på nogen indstillinger.... så mon ikke der er noget med at omskifteren vender forkert eller noget....

Jeg afmonterer kontorlprintene (for 10.000 gang) og lodder lidt på diverse omskiftere... vi får se.

Mht ringkernerne så kommer mine også fra EL-Supply. Tæt på kan jeg godt høre dem men de larmer ikke så meget som fx min Eventide H3000 jeg har her i studiet...