Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222963 times)

Offline berg

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #60 on: July 25, 2006, 12:21:47 AM »
Quote from: "Black Dog"
Quote from: "berg"
Bare lige for at være på den sikre side..

Er kommet i tvivl om hvorvidt køleprofilen på indkøbslisten http://el-supply.dk/?Gid=&Vid=9118 er stor nok. Det lyder på Jakob's beskrivelse af strømforsynings-delen at køleprofilen skal være ret voldsom........................................ er den stor nok?

-kristian

Den er fin nok til TL783'eren og TIP121'eren behøver slet ingen køleprofil.
Det er 78S12 der er synderen, for den afgiver rigtig meget varme.

Jeg har monteret en ordentlig basse af en aluminiums-profil på min, men Jakob anbefaler faktisk at du bolter den fast til bunden(eller bagsiden) af kassen.
Det er en pokkers handy måde at montere den på og du sparer en køleprofil ved samme lejlighed.
Hvis din 78S12 ikke er indkapslet, men blottet bagpå, skal du dog huske at isolere den fra kassen.

Ok, min 78S12 er ganske nøgen. Hvordan faen er det nemmest at isolere den både fra kasse og skrue, samtid med at den stadig skal kunne komme af med varmen..?

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #61 on: July 25, 2006, 12:28:41 AM »
Ok, min 78S12 er ganske blottet. Hvordan faen er det nemmest at isolere den både fra kasse og skrue, samtid med at den stadig skal kunne komme af med varmen..?

Godt spørgsmål..! Jeg har ikke selv prøvet, men har fået anbefalet at bruge isolerings-skiver til det.

..måske er vi heldige, at der er en der kan forklare nærmere..

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #62 on: July 25, 2006, 10:02:24 AM »
Der skal bruges et "TO-220 isolerings-sæt", der består af en isoleringsskive med et hul til skruen plus en "pakning" til at sætte i hullet på regulatoren, sådan at man kan spænde den fast uden at skruen får kontakt med metallet på regulatoren.

Så har man termisk forbindelse uden elektrisk ditto..

..obs: Denne måde at montere køleplade på vil også være en stor fordel på TL783'eren, da det vil medføre at der så ikke kommer livsfarlig spænding på det udstikkende køleprofil...

Jakob E.

Offline berg

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #63 on: July 25, 2006, 12:22:57 PM »
mange tak!!

-kristian

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #64 on: July 25, 2006, 12:58:20 PM »
..husk at grundigt fjerne alle grater og kanter på hullet du monterer i, da selv små kanter kan skære sig igennem isolations-skiven og kortslutte til dimsen..

Jakob E.

Offline berg

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #65 on: July 25, 2006, 04:05:43 PM »
Quote from: "gyraf"
..husk at grundigt fjerne alle grater og kanter på hullet du monterer i, da selv små kanter kan skære sig igennem isolations-skiven og kortslutte til dimsen..

Jakob E.

Ok, det skal jeg huske. Tak!

-kristian

Offline berg

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #66 on: August 11, 2006, 01:29:28 PM »
STUPID STUPID STUPID!!!

Opdager lige efter at jeg har loddet OEP trafoerne i at der også skal sidde en afskærmningskapsel på bunden, mellem trafo og print  :oops:  :x

Det kan simpelthen ikke lykkes mig at få dem af igen, trods stor brug af tinsuger og tråd. Nogen der har alternative idéer? (andet end en del ekstra hænder og ni loddekolber..)

Jeg prøver i første omgang at nøjes med den øvre kapsel, spørgsmålet er så om man ikke skal lave en forbindelse mellem kapslen og skærm-benet på trafoen (det i midten i den ene side), eller vel egentlig bare til stel på printet?

- kristian

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #67 on: August 11, 2006, 03:17:49 PM »
STUPID STUPID STUPID!!!

Opdager lige efter at jeg har loddet OEP trafoerne i at der også skal sidde en afskærmningskapsel på bunden, mellem trafo og print  :oops:  :x

Det kan simpelthen ikke lykkes mig at få dem af igen, trods stor brug af tinsuger og tråd. Nogen der har alternative idéer? (andet end en del ekstra hænder og ni loddekolber..)

Jeg prøver i første omgang at nøjes med den øvre kapsel, spørgsmålet er så om man ikke skal lave en forbindelse mellem kapslen og skærm-benet på trafoen (det i midten i den ene side), eller vel egentlig bare til stel på printet?

- kristian

Det er nok en god ide, at jorde skærm-kanden, når bunden ikke er monteret.

Du kan lodde en lille ledning fast på skærmen og forbinde den til det hul på printet, hvor Lundahl-trafoen har sin stelforbindelse..
Jeg kan ikke lige huske hvilket ben det er på LL1528, men på LL5402 er det ben-3..

Offline berg

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #68 on: August 11, 2006, 03:45:17 PM »
STUPID STUPID STUPID!!!

- kristian

Det er nok en god ide, at jorde skærm-kanden, når bunden ikke er monteret.

Du kan lodde en lille ledning fast på skærmen og forbinde den til det hul på printet, hvor Lundahl-trafoen har sin stelforbindelse..
Jeg kan ikke lige huske hvilket ben det er på LL1528, men på LL5402 er det ben-3..

Mange tak!

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #69 on: August 17, 2006, 08:14:24 PM »
Jeg har bestilt lidt ind til en G9'er.. Men jeg kan ikke få fat i LUNDAHL LL1528 hos Canford.. De siger den ikke er til at bestille mere..

Er der en alternativ trafo der kan bruges istedet for denne?

Eller et sted I ved der har dem?

På forhånd tak..

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #70 on: August 17, 2006, 08:29:15 PM »
Quote from: "dwoor"
Jeg har bestilt lidt ind til en G9'er.. Men jeg kan ikke få fat i LUNDAHL LL1528 hos Canford.. De siger den ikke er til at bestille mere..

På forhånd tak..

Jakob har designet G9'eren, så man også kan bruge en OEP trafo direkte på printet uden modificationer.
Men ellers kan LL1538 eller LL1538XL nok bruges, hvis deres pinout stemmer overens med LL1528.

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #71 on: August 17, 2006, 09:25:39 PM »

På forhånd tak..

Jakob har designet G9'eren, så man også kan bruge en OEP trafo direkte på printet uden modificationer.
Men ellers kan LL1538 eller LL1538XL nok bruges, hvis deres pinout stemmer overens med LL1528.

Hvilken OEP skal man gå efter?
Hvis jeg bruger OEP trafoer, skal jeg så ikke udskifte LL5402 trafoerne også? Eller er Lundahl bare bedre?

http://www.canford.co.uk/commerce/resources/catdetails/2735.pdf Så er der lidt hjælp at hente her?
Jeg har kigget lidt på dette pdf dok, men er ikke helt sikker på hvad du mener med pinout..

Offline berg

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #72 on: August 17, 2006, 10:33:28 PM »
Istedet for LL1528 kan du bruge OEP A262-A3E til inputdelen. OEP er vist knap så hifi som Lundall, så det er et spørgsmål om smag.
Mener at kunne huske at det er outputtrafoen der gør mest ved lyden, så forskellen er sikkert ikke så stor..

Gad vide om der sidder Lundall eller OEP i den originale G9'er?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #73 on: August 17, 2006, 10:36:30 PM »

...Eller et sted I ved der har dem?

Det er SC-Sound der har dem i DK. www.sc-sound.dk  :D
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #74 on: August 18, 2006, 12:18:54 PM »
Istedet for LL1528 kan du bruge OEP A262-A3E til inputdelen. OEP er vist knap så hifi som Lundall, så det er et spørgsmål om smag.

Nemlig - og fordi 262A3E har en lidt højere ratio end LL1528, er der lidt ekstra gain at hente ved at bruge OEP istedet for Lundahl..

Gad vide om der sidder Lundall eller OEP i den originale G9'er?

Man kunne jo bestille en og kigge efter  :D

..men jeg må vidst hellere få betalt de 16 G2'ere jeg kom til at bestille forleden først  :roll: