Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 187269 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #540 on: July 03, 2020, 01:09:15 AM »
Jeg mener nu kablerne inde i maskinen som går op til DI jackstikkene og tilbage igen. (Du har formentlig loddet dem på på kobbersiden af printet. Det er noget med at nogle baner skulle skæres og kablerne loddes på på den side. De skal være så korte som muligt fordi de bare agerer antenner dér.

Kunne du prøve at smide et jackstik (forbundet til noget i den anden ende så du ikke bare sender brum ind) i DI/Inst. inputtet på en af kanalerne og se om støjen stadig er der?
(Hvis der stadig er støj, ved vi nu at støjen generes efter punktet lige før det første rør.)

Og kan du prøve at skrue helt ned for outputtet på G9'eren og høre om støjen stadig er der?
(Hvis der stadig er støj, ved vi nu at støjen generes efter punktet lige før det andet rør.)

Hvis der så stadig er støj ville jeg gætte på det enten er et eller flere rør der skal skiftes ELLER støjen generes i kablerne fra G9 til interfacet. Er de balancerede?

Og nej, der skal ikke være støj. Jeg har lavet masser af store kor gennem G9 på produktioner og jeg hører ikke noget build-up af støj jo flere spor jeg lægger på.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #541 on: July 03, 2020, 08:55:01 AM »
Tak, meget informativt.

Det er noget tid siden jeg byggede den, men jeg kan huske at jeg lavede det trick med at cutte en bane. Så det er helt sikkert gjort.

- Jackstik ind i DI og der er stadig støj.
- Gain og output skruet ned, stadig støj
- Output skruet 75% op, gain skrues op trinvist, støjen forværres..

Kablerne er balancerede .. hmm.

Må prøve at skaffe nye kabler og se om det hjælper. Ellers nye rør.

Var der ikke noget med noget løftet stel eller noget i de her maskiner. Et eller andet trick man kunne lave?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #542 on: July 03, 2020, 06:09:21 PM »
Jeg synes det peger på rørene. Jeg har bare aldrig hørt flere rør der opførte sig sådan på en gang med hiss der kryber ind, MEN derfor kan det jo godt være. Jeg har jo ikke prøvet alt. :)
Torben

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #543 on: July 03, 2020, 09:15:02 PM »
Jeg synes bare altid den har været sådan. Så det skulle undre mig meget hvis jeg har fået købt 4 defekte rør og sat i .. hmm. Jeg må prøve at tænke lidt.

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #544 on: July 04, 2020, 12:25:13 PM »
Nu har jeg siddet og kigget lidt med et spectrum meter. Støjen er kan tydeligt ses og forværres også markant når der skrues op for gain knappen. Derudover har jeg opdaget at der er nogle små spikes ved ca. 95Hz, 190Hz, 285Hz også der op ad .. de bliver så lavere og lavere. Hvad mon de skyldes?

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #545 on: July 05, 2020, 08:01:19 AM »
Okay, jeg har fundet flere ting der skal udbedres. Alle chassis dele er ikke forbundet til hinanden. Og det skal de vist være.

Men en anden ting er, at der på IC2 er 0 ohm mellem køleplade og chassis. Så vidt jeg husker skulle IC2 ikke havde forbindelse til chassis og den er også isoleret i min kontraktion. Når jeg skruer IC2 fri og måler mellem køleplade og chassis er der stadig 0 ohm. Dvs. at IC2 og chassis har fælles stel , er det meningen? Har prøvet at kortslutte mellem IC2 køleplade og chassis mens preampen er tændt og der er ingen forskel på støjen. Forbliver simpelthen ens.

Kunne jeg have fat i noget her?

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #546 on: July 05, 2020, 11:48:34 AM »
78S12 skal monteres med isolationssæt, ellers får du brumsløjfe fordi den bliver stel-forbundet to forskellige steder fra. Er ret sikker på at vi har nævnt det før flere steder.

Der er ikke ret stor chance for at det er dine rør den er gal med.

/Jakob E.

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #547 on: July 05, 2020, 01:20:02 PM »
78S12 skal monteres med isolationssæt, ellers får du brumsløjfe fordi den bliver stel-forbundet to forskellige steder fra. Er ret sikker på at vi har nævnt det før flere steder.

/Jakob E.

Tak for svar.

78S12 isoleret, var bare ikke sikker på at der skulle være 0ohm mellem den og fælles stel. Men det skal der kan jeg se. Så det er ikke der den er gal.

Jeg er på total bar bund Jakob, har læst hele aftenen og hele dagen i dag, men kan simpelthen ikke gennemskue hvad problemet er. Jeg kan næsten eliminere den brum der er, ved at forbinde alle chassisdele til hinanden, men også kun næsten. Men det støj der ligger over hele linjen, kan jeg simpelthen ikke få til at blive hverken værre eller bedre. Den er total stabil. Har prøvet at rykke i printet, flytte på ledninger osv osv. men intet hjælper.

Hvor opstår den støj mon? 

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #548 on: July 07, 2020, 12:05:36 AM »
Og vel slet ikke når det er alle rørene på en gang ...

Hvad med impedansen videre over til næste apparat?

Undskyld hvis du ved alt det her i forvejen, Eskobar, men jeg ved jo ikke noget om dig som sådan så jeg siger bare hvad jeg ville kigge på. Så sorterer du bare med hård hånd:

Det er jo et line-signal der kommer ud af G9, så du husker at gå i et line-input i lydinterfacet og ikke endnu en mic pre eller DI, ikk'?
Torben

Offline Eskobar

• picoposter
« Reply #549 on: July 08, 2020, 07:46:10 AM »
Har prøvet at plugge ind i forskellige interfaces, for have nemlig også den samme mistanke og jeg går ind i line-in og prøvet med forskellige kabler. Har prøvet strømstik med jord og uden :) Har snart prøvet alt.

På nuværende tidspunkt overvejer jeg seriøst at pille den fra hinanden og gennemgå det hele og evt. skifte til et nyt og bedre kabinet hvor jeg kan flytte trafoerne endnu længere fra printet. Har lavet en metalvæg mellem print og trafo nu osv. men tror godt det kan blive bedre.

De to store kondensatorer der sidder uden for printet, er det bedst at de er tæt ved trafoen eller tæt på printet mon?  ???

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #550 on: July 11, 2020, 12:55:03 AM »
Altså, hvis du ikke har noget brum, så føler jeg mig sikker på at kabinettet, placeringer og adskillelse af tingene er som det skal være.

Du skriver tidligere om at selvom du skruer ned for både gain og output, så er der stadig støj. Så kan jeg altså ikke slippe tanken om at der er noget galt med din gainstruktur fra mic, gennem G9 og til interfacet. Hvis du skruer helt ned for outputtet så er outputtet jo tavst - Hvor kommer støjen så fra?

Jakob, kan du få øje på noget der skulle kunne støje på outputtet når der er skruet helt ned for Output-knappen?
Torben

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #551 on: July 17, 2020, 01:49:28 PM »
..kan heller ikke se hvad det ku' være..